Agenda > Verslagen > Spiel 2002

Internationale Spieltage
SPIEL '02
Messe Essen 17.-20. oktober 2002


Deel I - Deel II - Deel III - Deel IV
komspiel.gif (6620 bytes)

Spiel is met ruime voorsprong de grootste spellenbeurs ter wereld, die elk najaar duizenden spelliefhebbers uit alle werelddelen naar de Duitse industriestad Essen lokt. Spiel vindt plaats in de Messe Essen, waar meerdere grote beurshallen zijn gevuld met alles wat een spelershart sneller doet kloppen. Grote uitgevers presenteren hun nieuwe titels, auteurs tonen hun soms handgemaakte spellen, er is een forse vlooienmarkt met duizenden oude spellen, op Spiel vind je alles wat een spellenliefhebber zoekt. Op een oppervlakte van 37.500 m2 vond je dit jaar 578 exposanten uit 21 landen, die ongeveer 200 nieuwe spellen en andere producten toonden.

Dit jaar was de indeling van de beurs opnieuw aangepast. Het zusterevenement Comic Action, een beurs voor liefhebbers van strips en comics, was verplaatst naar hal 8, de voormalige thuisbasis van de vlooienmarkt. Hierdoor ontstond een vloeiende overgang van comics naar de fantasy spellen van hal 6. Je vond de vlooienmarkt dit jaar aan het einde van hal 9, waardoor de gangen daar regelmatig volliepen. Ook in hal 10 was het een en ander aangepast. Een uitgever van computerspellen had een opvallend grote stand, waardoor veel "vaste" bewoners van deze hal (o.a. Doris & Frank en Spielbox ) waren verplaatst.

De beurs viel net als vorig jaar samen met de herfstvakantie in dit deel van Duitsland. Dit was op donderdag en vrijdag goed te merken. Op deze dagen was het al redelijk druk en kostte het soms moeite om een vrije plaats aan een speeltafel te vinden. Volgens een persbericht van de organisator trok Spiel 2002 148.555 bezoekers, opnieuw een record.

De persdag

Spiel begon voor mij met de persconferentie op woensdag. Deze stond uiteraard in het teken van de twintigste verjaardag van de beurs. Aan de hand van een korte video werden we door de geschiedenis van Spiel geleid. De verjaardag en het belang van Spiel waren verder de onderwerpen van een korte speech van Bernd Brunnhofer, de eigenaar van Hans im Glück. Helaas was Rosemarie Geu, een van de organisatoren, geveld door een griepje en moest zij deze feestelijke bijeenkomst missen.

De persconferentie werd verder opgesierd met een presentatie van de winnaars van de Deutsche Spiele Preis en Kinderspiele Preis. Andreas Seyfarth, de auteur van Puerto Rico, werd op een luchtige wijze geïnterviewd. Daarbij werd onder meer gevraagd naar de uitgestelde expansieset. Seyfarth vertelde dat er 270 suggesties voor nieuwe gebouwen waren ontvangen, waaronder de kolonistenfabriek "Club Puerto Rico". Het is overigens de vraag of dit dubieuze gebouw de expansie zal halen. Het kinderspel Höchst Verdächtig werd gepresenteerd aan de hand van een lollig toneelstukje met Sherlock Holmes en een duister type met een zwarte bolhoed.

Tijdens de persconferentie werd aandacht besteed aan de ontwikkelingen in de Duitse spellenbranche. Daar is de verkoop van spellen voor volwassenen dit jaar gedaald, terwijl met name de verkoop van kinderspellen is gegroeid. Deze trend is uiteraard opgemerkt door de verschillende uitgevers. Met name de grote uitgevers zullen zich in de nabije toekomst meer en meer gaan richten op kinderspellen, lucratieve licentietitels en het "uitmelken" van succesvolle concepten. Op Spiel 2002 kon je dit al duidelijk merken. Bij uitgevers als Goldsieber en Amigo bestond de hoofdmoot van de nieuwe titels uit kinderspellen.

Na afloop van de persconferentie werd een tentoonstelling ter ere van de tachtigste verjaardag van Alex Randolph geopend. Deze veteraan onder de spelauteurs was aanwezig met zijn echtgenote. Van Randolph zijn in de afgelopen 40 jaren meer dan 100 spellen verschenen, waarvan er wereldwijd meer dan 10.000.000 exemplaren zijn verkocht. Bekende titels zijn de klassieker "Twixt", het Spiel des Jahres van 1982 "Sagaland" en het vlotte kaartspel "Hol's der Geier!". Het middelpunt van de tentoonstelling was een grote verjaardagstaart, samengesteld uit een aantal van zijn spellen.

Het beursverslag

Hierna vind je een opsomming van spellen en nieuwtjes waarmee ik tijdens en na Spiel 2002 werd geconfronteerd. Dit verhaal is zoals gebruikelijk niet compleet, maar biedt hopelijk wel voldoende leesplezier. Als ik een spel heb gemist dat volgens jou niet onbesproken mag blijven, stuur me dan gerust een e-mail met een beknopte beschrijving. Dan vind ik ongetwijfeld nog wel een vrije plek in dit verslag.

De Nederlandse inbreng

Phalanx Games

Dit zusterbedrijf van 999 Games was ondergebracht in een hoek van de stand van haar Duitse distributeur Amigo. Phalanx Games is een perfecte uitlaatklep voor de eigenaar Michael Bruinsma. Hij is een echte spellenliefhebber, die zich niet alleen wil beperken tot de lucratieve gezelschapsspellen van 999 Games, maar ook het historische bordspel op de kaart wil zetten. Voor dit najaar waren twee titels aangekondigd.

Waterloo is een historisch bordspel voor 2-3 spelers. Het spel verschijnt in drie verschillende versies: Duits-, Engels- en Nederlandstalig. Het spelsysteem is niet complex, de speelduur is kort (ong. 60 minuten) en het spelmateriaal heeft Duitse topkwaliteit. Het spel draait om de gelijknamige veldslag uit 1815. De spelers treden in de voetsporen van Napoleon, Wellington en Bluecher. Het spel bevat twee scenario's. Het spelsysteem maakt geen gebruik van dobbelstenen, de spelhandelingen worden gestuurd door 55 speelkaarten. De speelstukken bestaan uit ong. 70 stevige kartonnen fiches. De korte spelvariant duurt vier rondes, de lange zeven rondes. In een ronde komen de spelers een aantal keren aan de beurt. Tijdens je beurt speel je 1-5 kaarten, die je gebruikt voor beweging, versterking van je gevechtskracht en speciale acties. Als je naast een vijandelijke eenheid staat, mag je een gevecht beginnen. De gevechtskracht hangt onder meer af van de plaats waar je de tegenstander aanvalt: frontaal, flank of in de rug.

Het nieuwe bordspel Nero was nog niet beschikbaar. Men is op dit moment nog druk bezig met de afronding en vertaling van de spelregels. Op de beurs was wel een proef van het spelmateriaal te bewonderen. Nero is een strategisch historisch bordspel voor 3-4 spelers. Het spel verschijnt in drie verschillende versies: Duits-, Engels- en Nederlandstalig. De spelers strijden om de macht in het Romeinse keizerrijk. Met behulp van je legioenen en politieke invloed probeer je zoveel land onder je controle te krijgen dat je in staat bent jezelf tot keizer te kronen. Het spelsysteem maakt geen gebruik van dobbelstenen, de spelhandelingen worden gestuurd door 55 speelkaarten. Het spelmateriaal bestaat onder meer uit houten fiches en rechtopstaande "counters".

Michael Bruinsma werd gesignaleerd met spelauteur Francis Tresham. Dit is misschien een signaal dat zijn langverwachte bordspel Revolution, over ons nationale conflict met Spanje, nog steeds in de pijpleiding zit.

Cwali

De stand van Corné van Moorsel was zo druk dat het wel een dierentuin leek. Zijn nieuwe spel ZooSim trok volop aandacht, met dank aan de meisjes in apenpakken die aan de ingang van hal 5 foldertjes uitdeelden. Corné houdt eigenlijk niet van een hype, maar dat wist hij met deze aanpak goed te verhullen.

In ZooSim proberen de spelers zoveel mogelijk bezoekers naar hun eigen dierentuin te lokken. Je begint met een starttegel en -kapitaal en investeert in nieuwe delen van je dierentuin. Deze vind je op tegels met wandelpaden, bomen en gebieden met dieren in vijf verschillende soorten: zeedieren (blauw), reptielen (grijs), vogels (rood), apen (oranje) en overige zoogdieren (geel). Nieuwe tegels worden via een veiling aangeboden. Als je een nieuwe tegel aan je dierentuin toevoegt, controleer je of je nieuwe bezoekers hebt gelokt. Je lokt ze met grote gebieden voor de verschillende diersoorten, door veel bomen te planten en door afgesloten rondjes met paden te vormen. Je plaatst de bezoekers (zwarte houten figuren) op de categorie waarmee je ze naar jouw dierentuin hebt gelokt. Als je medespelers nog meer in de desbetreffende categorieën hebben geïnvesteerd, raak je de bezoekers weer kwijt. Omdat alle bezoekers dezelfde kleur hebben, is het soms lastig om de verschillende categorieën te onderscheiden. Het was handiger geweest als men voor de bomen bijvoorbeeld groene bezoekers had gebruikt. Met de basisregels vind ik het spel net iets te simpel. De variatieregels maken het voor mij interessanter. Een aanrader!

Splotter

Cannes - Stars, Scripts and Screens is een bordspel voor 2-4 spelers. Je speelt de rol van een filmproducent die probeert zoveel mogelijk films uit te brengen. Het speelveld bestaat uit losse zeshoekige tegels. Dit speelveld wordt in de loop van het spel opgebouwd rond één of twee centrale speelvelden, die tezamen de stad Cannes vertegenwoordigen. De gele leverancierstegels produceren de grondstoffen die je nodig hebt om films te maken: bier, chips en mensen. In de loop van het spel kun je bepaalde goederen veredelen op de groene industrietegels. Op andere tegels kun je deze veredelde goederen gebruiken om films te produceren. Er zijn ook een aantal speciale tegels: golfclub, makelaar, telefoons, recensent en feestnummers. Als je aan de beurt bent, mag je één of twee nieuwe tegels aanleggen. Om de tegels te kunnen gebruiken, moet je ze verbinden met jouw netwerk. Daarvoor je gebruik je jouw vijf houten staafjes. De speciale golfclubtegel stelt je in staat om je netwerk uit te breiden met neutrale staafjes. Je beurt eindigt met productie. Alle tegels die zijn verbonden met jouw netwerk leveren je dan goederen op. De gele leveranciers produceren één of twee exemplaren van het afgebeelde goed. Op de groene industrietegels kun je deze goederen veredelen. Als jouw netwerk is verbonden met Cannes, mag je de geproduceerde films verkopen voor de actuele marktwaarde. Cannes is een elegant ontwikkelingsspel en een geslaagde vereenvoudiging van het complexere Roads & Boats.

Oraklos is een vlot reactiespel voor 2-5 spelers. Het thema is de voorspelling van de toekomst. Het spelmateriaal bestaat onder meer uit 70 wenskaartjes, waarop vier symbolen in een of meerdere kleuren zijn afgebeeld. De spelers gooien houten blokjes met dezelfde kleursoorten op tafel. Vervolgens proberen ze tegelijkertijd en zo snel mogelijk de juiste combinaties te vinden. De blokjes bevatten gaatjes. Als een zijde met een gaatje bovenop ligt, kun je dit blokje niet gebruiken voor een geldige combinatie. Als je snel en goed combineert, verdien je winstpunten.

VOC is een bordspel over de handelsreizen van VOC-schepen in de 17e eeuw. De spelers zijn kooplieden die schepen uitzenden naar het verre Oosten, op zoek naar waardevolle specerijen en andere producten. De doos bevat twee verschillende spellen: een toegankelijk basisspel voor 4-5 spelers en een uitdagende variant voor 3-5 spelers. Het spelmateriaal bestaat onder meer uit houten blokjes voor koopmannen en zeelieden, fiches voor de goederen, contractkaartjes, een spelbord en vier beschrijfbare kaarten van het verre Oosten. Een spelronde bestaat uit een aantal fases. In de eerste fase wordt een nieuw handelscontract getrokken. In de tweede fase bezwijken sommige matrozen aan scheurbuik. In de derde fase rusten de spelers hun schepen uit. In de vierde fase vaart men naar de Oost en terug. Schepen worden bestuurd door de bezitter van de kapitein. Deze kapitein tekent met gesloten ogen een route op de navigatiekaart van dit schip, af en toe geholpen door kreten van de aanwezige matrozen. Als je een haven bereikt, mogen de betrokken spelers goederen kopen. In fase vijf mogen de spelers onderling goederen verhandelen. Vervolgens kan men openstaande handelscontracten uitvoeren. In de zesde fase start een nieuw jaar. Aan het einde van de rit wint de speler met de meeste daalders.



Lees verder in deel II van dit verslag

Agenda > Verslagen > Spiel 2002


Top