Agenda > Verslagen > Spektakel 2005

 


Spellenspektakel
XIV
Beursgebouw Eindhoven 28 - 30 okt 2005

Deel I - Deel II

 

 
Afgelopen weekend werd in het beursgebouw van Eindhoven voor de veertiende maal een Spellenspektakel georganiseerd. Het Spellenspektakel was ook dit jaar de grootste en gezelligste spellenbeurs van de Benelux. Het schitterende weer heeft ongetwijfeld een paar duizend bezoekers gescheeld. Met name op vrijdag was het met ongeveer 1.300 bezoekers zeer rustig en bleven tientallen speeltafels onbezet. In het weekend vonden veel meer mensen de weg naar de speeltafels en werd er naar hartelust gespeeld.

Vrijdagmiddag schoof ik aan bij een perslunch, die een nogal rommelig verloop had. Een te grote kudde belangstellenden werd in een te krappe ruimte langs de producten van een aantal uitgevers geleid. Medewerkers van deze uitgevers presenteerden ondertussen hun nieuwe spellen. Vooraf was afgesproken dat tijdens deze perslunch de winnaar van de Nederlandse Spellenprijs zou worden gehuldigd. Tijdens de bijeenkomst werd op een pijnlijke manier duidelijk dat de organisator deze huldiging niet had ingepland. De vertegenwoordiger van de Stichting Nederlandse Spellenprijs werd hierdoor gedwongen om zijn toespraak en de overhandiging van de oorkonde op een onhandig moment in te lassen. Het is jammer dat de organisatie op zo'n slordige manier met de prijs en de winnaar is omgegaan. Blijkbaar is de perslunch van het Spellenspektakel niet de juiste plek om het Spel van het Jaar in het zonnetje te zetten, als dit spel niet door een bepaalde uitgever wordt uitgegeven....

The Game Master

Uitgeverij The Game Master ging wel op een professionele manier met de winst van de Nederlandse Spellenprijs om. Het bekroonde bordspel De Ontembare Stad werd volop gespeeld en ging in grote hoeveelheden over de toonbanken van de aanwezige winkelstands. De Ontembare stad was dermate populair, dat ook bij de spellenclubs op het balkon de nodige tafels met dit spel werden gevuld. The Game Master presenteerde verder het nieuwe bordspel Skyline. Ook dit spannende bouwspel sloeg aan bij het publiek.


The Game Master: drie dagen volle bak

De speeltafels van The Game Master waren drie dagen lang gevuld. Hans van Tol vertelde mij dat Skyline de interesse van een of meer Duitse uitgevers heeft gewekt. Ik hoop dat dit tot het gewenste resultaat leidt.

PS Games

PS Games werd geplaagd door vertragingen in het productieproces, waardoor Tempus en Ostia nergens te koop waren en van Runebound maar een handvol exemplaren. Deze spellen werden wel gedemonstreerd, desnoods met handmatig geproduceerde prototypes. Ostia heb ik van de zomer al een keer gespeeld en dat is me toen goed bevallen. Runebound heb ik niet gespeeld, omdat de eerste editie van dit spel mij teveel aan spellen als Talisman deed denken. Ik heb begrepen dat de uitgave van PS Games is gebaseerd op de tweede verbeterde versie van dit spel, waardoor ik in de nabije toekomst dit spel toch eens moet proberen. De Nederlandstalige versie wordt in de loop van november op grote schaal verspreid.


H
et prototype van Tempus

Mijn eerste uitgebreide kennismaking met Tempus vond deze beurs plaats. Martin Wallace heeft een knap staaltje werk afgeleverd. De spelers beginnen met een paar stammen op een eiland met allerlei landsoorten. Aan het begin beschik je over drie acties, waarmee je o.a. een nieuwe stam kunt maken, een nieuw gebied bezet, een stad bouwt of een actiekaartje koopt. Het is daarbij de bedoeling om voldoende ontwikkelingspunten te verzamelen, opdat jouw volkje na drie beurten naar het volgende beschavingsniveau kan. Ontwikkelingspunten verdien je door een bepaalde gebiedsoort te bezetten, met steden of met actiekaartjes. Tempus is een ijzersterke combinatie van ontwikkelen, veroveren en een relatief korte speelduur. Het is doodzonde dat dit spel niet op tijd is voltooid, want dit had een van de toppers van de beurs kunnen worden. Ik hoop dat spel inderdaad medio december verkrijgbaar is, opdat PS Games op de Ducosimbeurs van 17 december flink kan uitpakken.

PS Games demonstreerde verder het legspel Tsuro en twee enorme spellen van Fantasy Flight Games: Descent (een verbeterde versie van Doom met een fantasysaus) en World of Warcraft. Van de laatstgenoemde titel verschijnt een versie met Nederlandstalige spelregels, van Descent is dit nog niet bekend. 


Friedemann Friese

PS Games had de Duitse spelauteur Friedemann Friese uitgenodigd, die regelmatig aanschoof bij een potje Foute Vrienden, Vette Feesten.

Het hotelspel

Ook in de speelzaal van het hotel was Friedemann present. Samen met enkele speelvrienden heb ik o.a. genoten van een aantal prototypes van nieuwe spellen. Friedemann bleek een prettige medespeler, die het denkwerk aan de speeltafel goed wist te combineren met humor en plezier. Over nieuwe spellen gesproken, in een interview op de Spellenspektakel website maakt Friedemann melding van het nieuwe spel Fiji (gepland voor het voorjaar van 2006) en een "fantasy dungeon game" (gepland voor het najaar van 2006).

Ook Michael Bruinsma van 999 Games zorgde voor pret en sfeer in de hotelbar en de speelzaal. Aan het begin van de avond stond hij de achter de bar en trakteerde hij de aanwezigen op zijn befaamde Braziliaanse cocktail. Een paar uurtjes later werd de volledige speelzaal getrakteerd op een rondje bier. Het was weer gezellig!

Cwali

Corné van Moorsel demonstreerde zijn nieuwe spellen Ahoy en Aloha. Voor een inhoudelijke beschrijving van deze spellen verwijs ik gemakshalve naar het verslag van Spiel. Ik heb 's avonds in het hotel nog een potje Ahoy gespeeld. Daarbij bleek dat dit leuke geheugenspelletje niet geschikt is voor een speelse webmaster, die om één uur 's nachts al de nodige alcoholische versnaperingen (zie hierboven) achter de kiezen heeft. Blijkbaar leidde de combinatie van tijdstip en consumptie tot een virtuele leeftijd, die buiten de bandbreedte van dit spel viel (5-105 jaar).

White Goblin Games

Deze nieuwe Nederlandse distributeur annex uitgever demonstreerde drie spellen. Die Dolmengötter is een bordspel van de Duitse uitgever Eggert Spiele. Het speelveld bestaat uit steencirkels in drie formaten. Rond deze steencirkels bevinden zich velden, waarover de speelfiguren bewegen. Als een van jouw drie speelfiguren een veld verlaat, plaats je daar een staafje. Zodra jij de meeste staafjes rond een of meer steencirkels controleert, en daar minstens één staafje van een medespeler staat, plaats je gedekt een van jouw "stenen" (met een waarde van 1-4 punten) in deze cirkel(s). Als een medespeler daar later evenveel staafjes bezit, mag hij een "steen" onder jouw "steen" schuiven. Als hij de meerderheid overneemt, mag hij een "steen" op de jouwe leggen. Aan het einde van de rit worden de punten geteld, waarbij de bovenste "stenen" de meeste punten opleveren. Die Dolmengötter is een leuk meerderhedenspel met een aangenaam korte speelduur.

Men demonstreerde verder het tweepersoonsspel Socks in the City, maar de vormgeving en de ervaringen van mijn medespelers deden mij besluiten dit spel te laten voor wat het is. Ten slotte demonstreerde men het uitmuntende bordspel Caylus, de hit van Spiel 2005. White Goblin Games en Quined Games laten gezamenlijk een Nederlandstalige versie van dit spel produceren, die vermoedelijk begin 2006 in de winkels zal liggen.

Quined Games

Deze nieuwe Nederlandse uitgever presenteerde de bordspellen Siena en Reef Encounter. De komst van het laatstgenoemde spel was blijkbaar een spannende aangelegenheid, want het werd pas een paar dagen voor de beurs geleverd. Reef Encounter is een grafisch aangepaste heruitgave van het gelijknamige spel van R&D Games. Met behulp van polieptegels laten de spelers verschillende koraalsoorten groeien. Een sterkere koraalsoort mag een andere soort opslokken. De relatieve kracht van de verschillende poliepen wordt aangegeven op koraaltegels, die je in de loop van het spel kunt manipuleren. Deze kracht bepaalt aan het einde van het spel tevens hoeveel punten de verzamelde polieptegels opleveren. Deze tegels verzamel je door in de loop van het spel grote groepen te claimen.


"Cool Daddy" speelt Siena

Siena heb ik helaas nog niet gespeeld. Ik was vrijdag zelf te druk met andere zaken en in het weekend waren de speeltafels van Quined Games gevuld met andere liefhebbers. Ik moet me dus zelf maar door de regels worstelen. Dat wordt helaas geen pretje, want ik heb zelden zulke wollige spelregels gelezen. Dit ligt overigens niet aan de vertaler, want dezelfde klachten hoor ik ook over de Engels- en Duitstalige spelregels. Ik hoop dat de door Quined Games meegeleverde "help sheets" enig soulaas kunnen bieden.

Phalanx Games

Het internationaal opererende broertje van 999 Games had ook dit jaar een grote stand, die met name in het weekend werd overspoeld door enthousiaste spelliefhebbers. Het lollige en luchtige tactische spelletje Pinguďn viel in de smaak. Dit gold nog meer voor Wrede's nieuwe bordspel Mesopotamië. Dit is een vlotte en spannende race naar de tempel, waar jij zo snel mogelijk jouw offers moet afgeven. Je moet het "tempo" goed in de gaten houden, zoveel mogelijk profiteren van dubbele acties en uiteraard proberen om de plannen van de medespelers te vertragen, zowel door diefstal van grondstoffen als door het hinderlijk neerleggen van vulkaantegels. 


Mesopotamië trok de aandacht

Phalanx Games besteedde verder veel aandacht aan Maharadja (winnaar van de Nederlandse Spellenprijs 2004) en War of the Ring (winnaar van een International Gamers Award 2005). Als alles goed gaat, ligt de uitbreiding van War of the Ring in december in de winkels.

Lees verder in deel II van dit verslag.




 

Agenda > Verslagen > Spektakel 2005

 


Top