Agenda > Verslagen > Spektakel 2004

 


Spellenspektakel
XIII
Beursgebouw Eindhoven 29 - 31 okt 2004

Deel I - Deel II

 

 

In het laatste weekend van oktober werd in Eindhoven voor de dertiende maal een Spellenspektakel gehouden. Het spelen van spelletjes is nog steeds populair, volgens een persbericht van de organisator hebben maar liefst 12.000 spelers de beurs bezocht. Zoals gebruikelijk trokken de weekenddagen de meeste bezoekers. Op zaterdag en zondag waren de populaire stands bomvol en moesten de spelers daar regelmatig op een vrije plek wachten.

De beurs begon voor mij met de persbijeenkomst op vrijdagochtend. Daar gaven medewerkers van sommige uitgevers een korte presentatie van hun producten en plannen. Identity Games was de afgelopen jaren actief met tactische spellen, maar gaf aan zich momenteel vooral op kinderspellen uit de serie "Hollandse helden" te richten. PS Games presenteerde een indrukwekkende reeks nieuwe spellen. Een van hun medewerkers verwees tussen de bedrijven door naar de "top tien" van best verkochte gezelschapsspellen. Zijn presentatie van deze top tien was opvallend selectief, de topposities van Kolonisten en Carcassonne waren blijkbaar uit zijn geheugen gewist. 999 Games heeft keihard gewerkt aan een indrukwekkende hoeveelheid nieuwe spellen. Door onverwachte tegenslagen heeft niet alles de beurs gehaald, maar de ontbrekende titels zullen binnen enkele weken arriveren. Phalanx Games zet sinds dit jaar stevig in op het betere gezelschapsspel, met het succesvolle Maharadja als vlaggenschip. Op de beurs werd deze lijn uitgebreid met Hart van Afrika. In de toekomst zal Phalanx Games het assortiment gezelschapsspellen verder uitbreiden. In 2006 verschijnt bijvoorbeeld het bordspel Harem van de Belgische ontwerpers Liesbeth Vanzeir en Paul van Hove. Dit spel won eerder dit jaar de ontwerpwedstrijd van de Duitse Hippodice Spieleclub. Men heeft verder een stevige nieuwe Kramer in de pijpleiding, waarvan veel wordt verwacht.


Nederlandse Spellenprijs 2004

Aan het einde van de persconferentie werd Phalanx Games gehuldigd voor het feit dat Maharadja de Nederlandse Spellenprijs 2004 heeft gewonnen. Henk-Johan Kwakkel, voorzitter van de stichting Nederlandse Spellenprijs, hield een korte toespraak en overhandigde een oorkonde aan Uli Blennemann en Michael Bruinsma van de winnende uitgever. Ook dit jaar bleek dat het winnen van deze spellenprijs de belangstelling van het publiek weet op te stuwen. De Maharadjastand was drie dagen lang afgeladen vol en bij de standhouders vlogen de spellen als warme broodjes over de toonbank.

Queen Games

De aanwezigheid van deze Duitse uitgever was een aangename verrassing. Nog aangenamer was het feit dat men volledig Nederlandstalige versies van Alhambra, Industria, Lucky Loop en Indus presenteerde. Er is de afgelopen maanden vaak gespeculeerd over de komst van een Nederlandstalige editie van Alhambra. Zo’n beetje iedere Nederlandse uitgever heeft geprobeerd deze succesvolle titel in huis te halen. Tijdens het Spellenspektakel heeft de eigenaar van Queen Games de knoop doorgehakt. De spellen verschijnen onder het label en logo van Queen Games, maar 999 Games zal de distributie in Nederland verzorgen. In 2005 volgen Nederlandstalige versies van Flandern en de eerste Alhambra uitbreiding. Ik verwacht dat met name Alhambra ook in Nederland een succes zal worden. De Amersfoortse Spellenwinckel heeft dit jaar al meer dan 1.000 Duitse exemplaren verkocht. Dit is een ongekende hoeveelheid voor een Duitstalig spel, met name gezien het feit dat de meeste actieve spellenliefhebbers hun Duitse spellen in Duitsland plegen te kopen. Bij deze speciaalzaak zijn de Nederlandstalige versies overig al sinds afgelopen zaterdag te koop.

999 Games

Deze grote Nederlandse uitgever had een wagonlading nieuwe spellen aangekondigd, maar had helaas niet alle beloofde spellen op tijd in huis. Dit was met name sneu voor de fans van het Kolonisten kaartspel, die al 15 maanden op de uitbreiding Barbaren & Handelsheren moeten wachten. De vertraging van het tactische bordspel Attika was vervelend voor spelauteur Marcel-André Casasola Merkle. Hij was uitgenodigd om zijn spel te signeren en te demonstreren. Dan is het een tikje knullig als er alleen Duitstalige demodozen aanwezig zijn. Gelukkig zijn de vertraagde titels niet op de lange baan geschoven. Volgens een medewerker van 999 Games moeten ze voor Sinterklaas in de winkels liggen.


Marcel-André

In het kaartspel Sint Petersburg bouwen de spelers prachtige bouwwerken in de gelijknamige Russische stad. In vier fases verzamel je kaarten in vier soorten. De groene werklieden leveren aan het einde van hun fase geld op, de blauwe gebouwen genereren winstpunten aan het einde van de bouwfase en de rode edelen geven je in hun fase een mix van geld en punten. In de vierde fase kun je speciale kaarten bemachtigen, waarmee je werklieden, gebouwen of edelen kunt opwaarderen. In deze fase worden verder geen winstpunten of geld uitgedeeld. Geld is schaars, dus vragen de bouwactiviteiten om de nodige planning. Aan het einde van het spel volgt een slottelling. Dan krijg je extra winstpunten voor geld en uitgespeelde edelen. Aangezien de laatste categorie extreem veel punten kan opleveren, is het zaak voldoende verschillende edelen te verzamelen. Het duurde een paar potjes voordat ik dit spel ging waarderen. Sindsdien komt het met enige regelmaat op tafel. Na afloop van de beurs vernam ik dat de Nederlandse adviesverkoopprijs maar liefst 30 euro bedraagt. Dit lijkt mij nogal fors voor een kaartspel met een bordje.

Vliegen Vangen is een kaartspelletje met een apart thema. Elke ronde wordt een kaart met een voor vliegen "smakelijk" hapje opengedraaid, bijvoorbeeld een dampende koeienvla of een overrijpe kaas. De spelers proberen deze snacks te bemachtigen door in het geheim voldoende te bieden. Het speelgeld bestaat overigens uit plastic vliegen. Er zijn ook negatieve kaarten, bijv. een vliegenmepper of een spuitbus, waarmee je een tegenstander kunt pesten.

Het tweepersoonsspel De Ruimteschepen van Catan was de enige Catantitel die de beurs heeft gehaald. De productie van Barbaren en Handelsheren en Historische Scenario's II was helaas vertraagd. In Ruimteschepen heeft iedere speler een eigen schip met laadruimtes voor grondstoffen. Dit schip kan verder worden uitgebreid met wapens, motoren en andere zaken. Een dobbelsteen regelt niet alleen de productie van jouw kolonies, maar bepaalt ook hoeveel ontdekkingskaartjes je mag omdraaien (eventueel verhoogd door extra motoren). Deze kaartjes bevatten interessante ontdekkingen, waarmee je jouw positie kunt versterken, maar ook de nodige gevaren die jouw opbouw vertragen. Dit is niet mijn favoriete Catanspel. Het spelsysteem functioneert goed, maar de spelers zijn eigenlijk alleen maar met zichzelf bezig.


Michael Schacht (onder een groene lamp)

Een andere Duitse gast was Michael Schacht. Hij demonstreerde en signeerde zijn nieuwe bordspel Hanze. Dit is een prima tactisch bordspel over de handel in goederen tussen de Hanzesteden langs de Oostzee. Fiches met goederen worden ingekocht, vervoerd en elders verkocht. De beweging tussen de steden wordt uitgevoerd middels één schip. Daar waar de vorige speler zijn beurt heeft beëindigd, begin jij jouw eigen beurt. Per stad kun je één actie uitvoeren: één goederenfiche inkopen, een of meer markten bouwen of goederenfiches verkopen. Verkochte goederen genereren winstpunten. Je mag alleen verkopen als je minstens twee fiches van een kleur kunt verkopen en je in de desbetreffende stad minstens één markt bezit. Een verkoop heeft een vervelend effect voor jouw medespelers: zij moeten één fiche van deze kleur inleveren. Na de verkoop moet je zelf één eigen markt uit deze stad verwijderen. Markten zijn ook om een andere reden belangrijk. Als je in een stad de meeste markten bezit, kun je er zelf gratis inkopen en krijg je een bonus als anderen daar goederen inkopen. Aangezien het geld schaars is, zijn dergelijke voordeeltjes van groot belang. Aan het begin van een beurt krijg je namelijk maar drie geldstukken. Dit geld heb je hard nodig om jouw acties te betalen, waarbij met name de beweging veel geld kan kosten als het schip op een ongunstige plek staat. Het spel eindigt zodra de laatste stapel goederenfiches wordt aangebroken. Aan het einde van het spel krijg je winstpunten voor markten en de symbolen op verkochte fiches.

Tijdens de beurs heb ik een potje Hanze gespeeld met Leo Colovini en Michael & Marianne Schacht. Helaas was ik teveel gericht op het verslaan van Michael, waardoor mijn sympathieke Italiaanse buurman net één puntje meer in de wacht wist te slepen.


Leo Colovini in Shangrila

In de Franse stad Carcassonne is men nog steeds niet uitgespeeld. Op het Spellenspektakel werden twee nieuwe Carcassonneproducten uitgebracht. Hiermee is de koek nog niet op. In 2005 verschijnt er een nieuw Carcassonnespel. Dit spel is, net als de Burcht in 2003, ontworpen in samenwerking met een andere bekende auteur.

De Graaf van Carcassonne is een kleine uitbreiding voor het legspel Carcassonne. De set bevat 12 nieuwe tegels en een houten speelfiguur. De tegels vormen een stadscentrum met vier wijken, waar de speelfiguur van de graaf rondwandelt. De wijken zijn gekoppeld aan de bekende terreinsoorten: weg, stad, klooster of weiland. Als je een telling activeert waarbij jij niet scoort, mag je een speelstuk in een wijk plaatsen. Dit speelstuk kun je later inzetten bij een nieuwe telling in de desbetreffende terreinsoort. Als de graaf een wijk bezoekt, staan de in deze wijk aanwezige speelfiguren tijdelijk vast. Het is misschien maar goed dat dit doosje als presentje bij de voorverkoopkaartjes werd weggegeven. Inhoudelijk stelt het volgens mij niet zoveel voor.

Carcassonne: de Stad is verpakt in een houten doos. De tegels tonen straten, markten en kleine gebouwen, waarbij met name de historische gebouwen interessant zijn. Bij het aanleggen hoef je alleen de wegen aan te laten sluiten. De tegels worden in drie stapels verdeeld, die na elkaar worden gebruikt. Vanaf de middelste stapel komen de stadsmuren in het spel. Dan plaatst iedereen een houten muurstuk zodra er een puntentelling plaatsvindt. Op de muur kun je een wachter plaatsen. Deze levert aan het einde van het spel bonuspunten op als hij in een rechte lijn naar historische gebouwen kijkt. De speler die de telling activeerde, mag een van zijn torens aan de stadsmuur plaatsen. Dan krijg je punten voor de tussen twee torens liggende muurstukken.

De Donkere Landen is een uitbreiding voor het populaire kaartspel Machiavelli. Deze set zou de beurs niet halen, maar om de Machiavellifans niet teleur te stellen, heeft men versneld een kleine eerste oplage laten produceren. Er was geeneens tijd om deze doosjes te sealen. Dit setje bevat 10 nieuwe karakters en 15 gebouwen, waarmee je het spel van de nodige variatie kunt voorzien.

De lekkernij voor veelspelers is het bordspel Goa. Dit spel speelt zich af in Indië tijdens de 17e eeuw. Goa wordt in twee gedeeltes met elk vier ronden gespeeld. Aan het begin wordt het spelbord van 5 X 5 velden gevuld met allerlei fiches, waarvan er elke ronde een aantal wordt geveild. Als eerste wordt een startspelerfiche geveild (dit levert je een extra actie op), daarna volgt een aantal naburige fiches. Plantagefiches worden op het bord van de desbetreffende speler geplaatst en genereren specerijen als je produceert. Andere fiches leveren bijvoorbeeld bonusacties, schepen, expeditiekaarten of kolonisten op. Na de veiling mogen de spelers hun drie acties uitvoeren. Dan kun je bijvoorbeeld een bepaalde categorie op jouw ontwikkelingsbord verbeteren. De kosten van deze verbeteringen (te betalen met specerijen en schipkaarten) stijgen per stap. Je kunt ook kiezen voor "productie": aanvoer van specerijen, nieuwe schipkaarten, extra geld, nieuwe expeditiekaarten of de extra kolonisten. Het niveau van de desbetreffende categorie bepaalt hoeveel je "produceert". In de loop van het spel kun je verder vier kolonies stichten. Deze kolonies vereenvoudigen de productie van de juiste grondstoffen. Aan het einde van de rit worden de winstpunten geteld. Je krijgt punten voor sommige fiches, voor het meeste speelgeld, voor de kolonies, voor setjes expeditiekaarten en voor het niveau van de zes categorieën op jouw ontwikkelingsbord. Met name de punten voor de expedities en de ontwikkelingen kunnen aardig oplopen.

Ravensburger

Bij deze uitgever ging de aandacht vooral uit naar Puerto Rico het kaartspel. Met deze vlotte opvolger van het succesvolle bordspel wist men de nodige speeltafels te vullen. Daarnaast presenteerde men het toegankelijke familiespel Yes. Het spelbord toont een wereldkaart, die in vijf continenten is verdeeld. In de loop van het spel investeren de spelers in bepaalde landen en/of economische sectoren. Deze investeringen leveren weer geld op. Degene die als eerste 1.000.000 verzamelt, is de winnaar. Je wint ook als je de op jouw twee opdrachtkaartjes afgebeelde combinatie van investeringen bezit. Aan het begin van jouw beurt gooi je twee dobbelstenen. De ene steen bepaalt welke actie jij uitvoert, de andere steen is voor de volgende speler. Als je een YES- of een NO-symbool kiest, moet je een van de desbetreffende kanskaarten trekken. Als je een CASH-symbool kiest, verplaats je de CASH-steen naar een nieuw actieveld. Hiermee activeer je een telling. Dan ontvangt de speler met de meeste investeringen in het aangegeven continent of de economische sector een premie van 100.000. Je kunt deze CASH-actie ook via een blinde veiling aan jouw medespelers aanbieden. Het COUNTRY-symbool levert een landkaartje op, waarmee je een nieuwe investering activeert. Met de symbolen BUY en SELL kun je landkaartjes van medespelers kopen c.q. aan medespelers verkopen.

Jumbo

Men demonstreerde de klassieker Adel Verplicht, een kostelijk blufspel van Klaus Teuber. Daarnaast waren de nodige tafels gevuld met een bordspel over de televisieserie CSI. Tijdens het spel bezoek je de verschillende afdelingen van het forensisch laboratorium. De spelers zijn rechercheurs, die bewijsmiddelen verzamelen en beoordelen. Om dit deductiespel te winnen, moet je als eerste met een juist arrestatiebevel, met middelen, motief en gelegenheid, het kantoor van Grissom betreden. Dit spel lijkt me vooral bedoeld voor fans van de serie. Jumbo besteedde verder aandacht aan de bekende kubus van Rubik. Men had o.a. een paar razendsnelle puzzelaars uitgenodigd.

Identity Games

Bij deze uitgever ging de belangstelling vooral uit naar het lollige puzzelspelletje Da Vinci Code. Ik hoop overigens dat dit niet hun laatste uitgave van een Winning Moves spel was. Er is op zich natuurlijk niets mis met kinderspelletjes, maar op mijn speeltafel zullen ze niet belanden. Misschien vinden ze het nieuwe Karibik leuk genoeg voor een Nederlandstalige editie?

Lees verder in deel II van dit verslag.




 

Agenda > Verslagen > Spektakel 2004

 


Top